انتظار حالتى است نفسانى که آمادگى براى آنچه انتظارش را مىکشیم، از آن بر مىآید و ضدّ آن یأس و ناامیدى است، پس هر قدر که انتظار شدیدتر باشد، آمادگى و مهیّا شدن قوىتر خواهد بود، نمىبینى اگر مسافرى داشته باشى که در انتظار مقدمش به سر مىبرى، هرچه هنگام آمدنش نزدیکتر شود، مهیّا شدنت فزونى مىیابد، بلکه احیاناً خوابت به بیدارى مبدّل مىگردد، چون انتظارت شدید است.
و همانطور که مراتب انتظار از این جهت متفاوت است از جهت محبّت نسبت به کسى که در انتظارش هستى، نیز مراتب متفاوتى دارد، پس هر چه محبّت شدیدتر و دوستى بیشتر باشد، مهیّا شدن براى محبوب زیادتر مىشود و فراقش دردناکتر مىگردد، به گونهاى که منتظِر، از تمام امورى که مربوط به حفظ خودش هست، غافل مىماند و دردهاى بزرگ و محنتهاى شدید را احساس نمىکند
. بنابراین مؤمنى که منتظر آمدن مولایش مىباشد، هر قدر که انتظارش شدیدتر است، تلاشش در آمادگى براى آن به وسیله پرهیز از گناه و کوشش در راه تهذیب نفس و پاکیزه کردن درون از صفات نکوهیده و به دست آوردن خوىهاى پسندیده بیشتر مىگردد، تا به فیض دیدار مولاى خویش و مشاهده جمال انورش در زمان غیبتش رستگار شود، همچنانکه براى عده بسیارى از نیکان اتفاق افتاده است.
و لذا امامان معصومعلیهم السلام درروایات به پاکیزگى صفات و مقیّد بودن به انجام طاعات امر فرمودهاند. بلکه روایت پیشین ابوبصیر اشارت یا دلالت دارد بر اینکه رستگارى به مقام انتظار و نایل شدن به پاداش منتظران، به پرهیز و پروا از گناه و آراستگى به خوىهاى پسندیده بستگى دارد.
چنانکه حضرت صادقعلیه السلام فرمود: هر آن کس که خواسته باشد از یاران قائمعلیه السلام شود، باید که منتظر باشد و باید در حال انتظار به پرهیزکارى و خوىهاى پسندیده عمل نماید، که هرگاه بمیرد و قائم به پس از مردنش بپاخیزد، پاداش او همچون کسى خواهد بود که دوران حکومت آن حضرت را درک کرده باشد... .
و بىتردید هر قدر که انتظار شدیدتر باشد، صاحب آن، مقام و ثواب بیشترى نزد خداى - عزّوجلّ - خواهد داشت. خداى تعالى ما را از مخلصان منتظرین مولایمان صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - قرار دهد